Syyskuussa Kruunu Herkun keittiöpäällikkönä aloittanut Mikko Viitanen on kokenut tuotekehittäjä, ja oikea velho keittiössä. Keskustelimme Mikon kanssa ruokatrendeistä ja uusien tuotteiden luomisen prosesseista.
Terve Mikko! Mikä sinulle meidän keittiöpäällikkönämme on ruokien kehittämisessä kiinnostavinta ja tärkeintä?
Pääasia ruoassa on tietysti aina maku ja laatu. Ensimmäisen maistelukerran pitää lunastaa odotukset, muuten peli menee haastavaksi. Ruoan pitää mielestäni olla nautinnollista, maun ja rakenteen tulee aina olla paras mahdollinen kyseiselle ruoalle.
Kruunu Herkulla ei prosessoida ruokia sen enempää kuin kotikeittiöissä. Siksi työssäni samalla haastavinta ja kiehtovinta on se, että ruokien tulee näyttää yhtä hyvältä ja herkulliselta sekä kylmänä että kuumana. Kun asiakas näkee meidän ruokiamme, niiden pitää olla yhtä houkuttelevia kylmähyllyissä kuin palvelutiskeissä.
Mistä haet inspiraatiota tuotekehitykseen?
Sähköiset kanavat ovat toki helpottaneet inspiroitumista, mutta pitkälti sitä pitää itse käydä markkinoilla katsomassa. On se hylly ja tarjoama sitten Helsingissä, Tukholmassa, Lontoossa tai vielä kauempana, pitää yleisestikin löytyä kiinnostusta ruokaan ja ruokatrendeihin. Terveysperäisten nousevien trendien opettelu vaatii sen, että ruokavalioihin pitää tutustua perusteellisesti. Kasvisruoat, gluteenittomuus ja vegaanisuus ovat kasvavia trendejä. Näissä tuotekehitys painottuu makuvariaatioiden ja koostumuksien testaamiseen, jotta opitaan mitkä yhdistelmät toimivat parhaiten.
Miksi joistakin trendiruoista tulee aikaa kestäviä kestosuosikkeja?
Hyvä kysymys. Onnistuneet trendiruoat ovat ison kuluttajamäärän mielestä hinta-laadultaan hyviä. Varmasti niissä vaikuttaa laatu, ja se, että ruoista kokee saavansa hyvää oloa ja nautintoa. Tähän ruoan tuomaan hyvään oloon taas vaikuttaa moni asia; itse maku, ruoasta nauttiminen, ravintoarvot, ympäristönäkökulmat ja vastuullisuus.
Miltä Kruunu Herkun tulevaisuus näyttää tuotekehityksen osalta?
Arvoihimme kuuluu käsin kokkaaminen, laadukkaat raaka-aineet ja maku – mitkä luonnollisesti johtavat myös kaikkea tekemistä ja tuotekehitystä. Meillä tehdään hyvää perusruokaa, kuten lihapullia ja muusia, sekä trendikkäämpiä on-the-go-ruokia, esimerkiksi paistettuja riisinuudeleita tofulla ja wrapeja.
Nuorempien kuluttajien keskuudessa leipä sen eri muodoissaan – tortillana, burritona, burgerina, täytettynä patonkina – on nouseva ja kiinnostava on-the-go-trendi. Kruunu Herkun tuoteportfolio on mielestäni tähän hetkeen aivan loistava ja tulevaisuudessa tulemme jatkamaan uusien ja perinteisten annosten kokkailua sekä kylmähyllyihin että palvelutiskeihin.