Kruunu Herkun tuotteilla tuet suomalaista työtä

Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 3.12. – halu ostaa suomalaista työtä tukevia tuotteita ja palveluita historiallisen korkealla.

Seitsemättä kertaa järjestettävä Osta työtä Suomeen -päivä puhuttelee suomalaisia aiempaa vahvemmin. Tästä kertoo se, että peräti 94 prosenttia suomalaisista haluaa tukea kotimaista työllisyyttä ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita. Tämä luku on ennätyskorkealla tutkimustemme mukaan, ja varmasti saanut vahvistusta koronan aikana.  Pandemia on saanut suomalaiset ymmärtämään suomalaisen työn merkityksen. Häiriöt tuotteiden sekä osa- ja puolivalmisteiden saatavuudessa globaaleilla markkinoilla ovat vahvistaneet kotimaisten tuotantoketjujen asemaa.  

Osta työtä Suomeen -päivä 3.12. osuu tärkeään ajankohtaan ennen joulusesonkia. Päivän tarkoitus on pysähdyttää miettimään omia valintojaan ja niiden vaikutuksia. Tempaus haastaa ostamaan teemapäivänä vain suomalaista työtä tukevia tuotteita ja palveluita. Vaikka Suomen talouden elpyminen viime vuoden taantumasta on ennakoitua vahvempaa ja laaja-alaisempaa, talouden kehittymisen epävarmuus tuo tummia pilviä taivaallemme. Kotimarkkinoiden merkitys taloutemme perustana on suuri. Joulukaupan kulutuskysynnän kohdentaminen suomalaista työtä tukeviin tuotteisiin ja palveluihin on jokaisen suomalaisen käsissä olevaa työllisyyspolitiikkaa.

 

 10 euroa 10 000 työpaikkaa – pienillä valinnoilla on suuri merkitys

Jos jokainen suomalainen ostaisi 10 eurolla kuussa lisää suomalaisia tuotteita tai palveluita, syntyisi vuodessa 10 000 työpaikkaa. Jokaisella valinnalla on merkitys, ja pienistä puroista koostuu iso virta. Teemapäivän avulla halutaan saada kuluttajat pohtimaan kulutusvalintojaan ja kannustaa heitä valitsemaan ostoksensa suomalaista työtä ajatellen.

Tutkimustulokset tukevat ajatusta, että kuluttamisella voi vaikuttaa. Työllistävyysvaikutusten lisäksi vastuullisuus on suuri yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa tänä päivänä sekä kuluttajien, julkisten hankkijoiden, että yrityshankkijoiden ostopäätöksiin. Kotimaisen tuotteen tai palvelun valitseminen on vastuullisuusteko.

”Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostaminen sekä paikallisen yrittäjyyden tukeminen ovat vastuullisuustekoja. Valmistajat ja palveluiden tuottajat luovat työpaikkoja Suomeen ja vahvistavat sekä taloudellista että yhteiskunnallista hyvinvointiamme. Monelle yritykselle ja sen työntekijöille joulukaupan merkitys on keskeinen. Viisaalla ja lämminsydämisellä valinnalla voimme olla tukemassa suomalaisten työllisyyttä näinä poikkeusaikoina”, sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

”Toivomme kaikkien suomalaisten tarttuvan Osta työtä Suomeen -päivän haasteeseen ja miettivän valintojansa. Jo kympillä kuussa voi vaikuttaa”, jatkaa Lausala ja kannustaa ihmisiä olemaan aktiivisia myös sosiaalisessa mediassa.

Osta työtä Suomeen -päivään voi osallistua ostamalla kotimaista, haastamalla ystävät mukaan ja osallistumalla keskusteluun somessa. Yrityksille on myös jaossa teemapäivän ilmeen mukaista materiaalia. Sosiaalisessa mediassa ovat käytössä tunnisteet #ostatyötäsuomeen ja #kymppikotimaiseen.

Tapahtuma Facebookissa

Tutkimustiedot perustuvat Taloustutkimuksen Suomalaisen Työn Liitolle toteutettuun tutkimukseen, joka toteutettiin elokuussa 2020. Siihen vastasi 1520 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista.

Lisätietoja:

Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, 050 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi

Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@suomalainentyo.fi

Avainlippu on suomalaisen työn merkki, joka voidaan myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille. Avainlippu-merkkiä kantaa yhteensä yli 4000 yritystä. 

Design from Finland -merkki on tae siitä, että tuote on suunniteltu Suomessa ammattimaisesti, vastuullisesti ja käyttäjälähtöisesti. Design from Finland -merkkiä kantaa yhteensä yli 560 yritystä. 

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä ja vaikuttaa ostopäätöksiin, jotta työpaikat säilyvät ja uusia syntyy.