Tuotekehitys on meillä suuressa roolissa, se iso osa Kruunu Herkun identiteettiä. Täällä tehdään koko ajan uutta! Toimme nyt ihan uudet valmiit annosherkut kauppojen kylmähyllyihin, koska ei sitä arjessa aina kerkiä tai jaksa kokkailla.
Mikä uusien annosruokien kehittämisessä on tärkeintä?
Vähittäiskaupan ruokahyllyillä on pitkään ollut nähtävissä valmisruoan kehittyminen. Pandemian myötä kaikki haluavat nyt olla siellä ja kilpailu on kiihtynyt. Nimekkäät keittiömestarit, ravintolat ja jopa lentoyhtiö ovat tuoneet omia kuluttajapakattuja annoksia myyntiin, jolloin pitää löytää ne omanlaiset annokset, joihin itse uskomme ja mihin meidän keittiömme kapasiteetti taipuu.
Tärkeää tuotekehityksessä on toki se, että kuluttajat tekevät ensimmäisen maiston, mutta vielä tärkeämpää on uusintaostos. Se määrittelee tuotteen koko elinkaaren.
Miten uudet maut syntyvät?
Ideoita ja inspiraatiota saamme seuraamalla yleisesti mitä maailmalla tapahtuu. Mitkä trendit ja maanosat ovat nousevia, mistä tulee puhetta ja porinaa. Aasiahan on kestosuosikki. Teemme enemmän ja enemmän pohdintaa, että onko fermentoitu chili sellainen, mitä jatkossa pitäisi hyödyntää.
Myös Välimeren maista, kuten Italiasta, tulee paljon tuttuja ja turvallisia makuyhdistelmiä. Siinäkin mietimme, voisiko tomaatin ja basilikan sijaan käyttää paahdetuista paprikoista makunsa saavaa Mojo Rojo -kastiketta, mikä toisi klassisempiin annoksiin uutta ja kiinnostavaa twistiä.
Miksi joistakin trendiruoista tulee aikaa kestäviä kestosuosikkeja?
Tällaisissa tapauksissa yhdistyy yleensä helppous, hinta ja maku. Trendikäs ruoka, josta syntyy kestosuosikki, on sellainen, josta saa huippuhyvän lounaan ja joka sopii myös juhlavampaan tilaisuuteen. Totta kai myös keittoaika määrittää, esimerkiksi pasta valmistuu nopeasti ja vaivattomasti, mitä moni arvostaa arjen ruoanlaitossa.
Somella on luonnollisesti uskomaton voima, sen avulla tietyt tuotteet voivat yön yli nousta suosioon ja myydä loppuun kaupoista kautta maan.